Dieta wzmacniająca serce

Wzmocnij serce za pomocą właściwej diety

Serce to jeden z kluczowych narządów, który pracuje nieustannie przez 24h/dobę. Działa jak pompa ssąco-tłocząca, dzięki której do wszystkich naszych komórek dociera krew  z życiodajnym tlenem. Niestety obecnie wiele osób zaniedbuje swoje serce, przez co prędzej czy później borykają się z różnymi nieprzyjemnymi dolegliwościami. Schorzenia układu sercowego stały się chorobami cywilizacyjnymi, które nieleczone mogą nawet doprowadzić do zgonu. Pierwszym krokiem w przypadku pojawienia się jakichkolwiek problemów z sercem jest przyjrzenie się swojej diecie i zmienienie nieprawidłowych nawyków żywieniowych. Co zatem jeść, aby utrzymać serce w dobrej kondycji?

Jak będzie dieta zdrowa dla serca, czyli jak wzmocnić serce?

Dieta wzmacniająca serce z całą pewnością powinna opierać się na produktach zawierających witaminy, minerały, antyoksydanty i niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe. Tłuste ryby obfitują w cenne kwasy tłuszczowe omega-3, które to m.in. posiadają właściwości przeciwzapalne, a więc zapobiegają stanom zapalnym naczyń krwionośnych. Z kolei cebula i czosnek zawierają witaminę C, związki siarki, selen, mangan i witaminę B6, które przyczyniają się do obniżenia ciśnienia tętniczego krwi. Warto sięgać również po banany, czyli skarbnicę potasu. Te smaczne owoce pomagają pozbyć się nadmiaru sodu z organizmu, czyli przyczyniają się do obniżenia ciśnienia tętniczego. Jest to bardzo ważne ze względu na to, że w przeciętnej diecie Kowalskiego znajduje się za dużo soli kuchennej. Śmiało warto sięgać po marchewkę będącą źródłem beta-karotenu. Regularne spożywanie marchewki przyczynia się do rozszerzenia naczyń krwionośnych. Orzechy i migdały to również produkty, które powinny znaleźć się w naszej diecie, jeśli zależy nam na zdrowym i mocnym sercu. Orzechowa przekąska jest nie tylko smaczna, ale i przyczynia się do redukcji złego cholesterolu we krwi oraz sprzyjają dobrej elastyczności tętnic. Migdały zaś są dobrym źródłem witaminy E, czyli silnego przeciwutleniacza wymiatającego wolne rodniki i pozwalającego utrzymać poziom cholesterolu na właściwym poziomie.

Osoby chcące zadbać o swoje serce powinny sięgać po nasiona słonecznika, które zawierają sporo magnezu pomagającego utrzymać ciśnienie tętnicze na właściwym poziomie. Soja z kolei zawiera koenzym Q10, który przyczynia się do redukcji ciśnienia tętniczego i poziomu cholesterolu we krwi. W jadłospisie powinna znaleźć się także żurawina w formie suszonej czy też w postaci soku, która to sprzyja utrzymaniu poziomu cholesterolu na prawidłowym poziomie. W czarnych porzeczkach znaleźć można dużo witaminy C oraz flawonoidów. Spożywanie ich przyczynia się do redukcji ciśnienia tętniczego i wzmocnienia ścian naczyń krwionośnych. Tak naprawdę to warzywa, owoce, nasiona, pestki i orzechy powinny gościć na naszych stołach każdego dnia. Bogate są one w witaminy, minerały i wiele aktywnych związków o działaniu prozdrowotnym. Zawarty w nich błonnik pokarmowy przyczynia się do obniżenia cholesterolu nawet o kilkadziesiąt procent. Aby te wszystkie cenne substancje trafiły jednak z roślin do naszego organizmu, należy spożywać je w formie surowej, czyli nie poddawać ich obróbce termicznej.

Wyeliminować z diety należy sól kuchenną, rafinowane cukry proste, dania typu instant, potrawy smażone, ryby wędzone i panierowane oraz wszelkiego typu użytki typu papierosy czy alkohol.